Samenvatting:
De opdrachtgever is continu op zoek naar verbeteringen. Om deze verbeteringen te signaleren en vervolgens uit te werken heeft zij een aantal Conversion Rate Optimization (CRO) specialisten in dienst. Het is hun doel de conversie rate te verhogen door middel van doelgroep onderzoek, website analyse en A/B testen. Om de A/B testen in te richten werkt de opdrachtgever samen met onze software developer Vincent.
Het concept van A/B testen is eenvoudig: twee versies van een pagina (A en B) worden gemaakt, waarbij één element wordt gevarieerd, zoals een knop, kleurenschema, lay-out of zelfs de gehele pagina. Bezoekers van de website worden willekeurig (50/50) toegewezen aan één van de versies en hun interacties en gedrag worden geanalyseerd. Door statistische analyses uit te voeren, kan worden bepaald welke versie de gewenste doelstellingen het beste bereikt.
De opdrachtgever voert haar A/B testen uit door middel van de tool Visual Web Optimizer (VWO). Deze tool stelt je in staat om een JavaScript en CCS bestand toe te voegen aan de bestaande versie van de website. Daarnaast heeft VWO een fijne gebruikersinterface waardoor ook niet-technische gebruikers gemakkelijk kleine aanpassingen kunnen doen aan een testpagina.
Vincent is verantwoordelijk voor de technisch ingewikkeldere A/B testen. Denk hierbij aan testen waarbij grotere stukken van de pagina of styling worden aangepast. Doordat broncode niet mag worden aangepast, zijn veranderingen in sommige gevallen ingewikkeld om toe te passen.
Een aantal testen die Vincent heeft geïmplementeerd zijn o.a. het toevoegen van een extra knop in de hoofdnavigatie voor het melden van schade. Op deze manier werd getest of het voor gebruikers makkelijker is om op deze manier het schade-meld-proces te kunnen vinden. Ook werd de volgorde van de type schades getest, waarbij de veelvoorkomende schades bovenaan stonden en daardoor dus makkelijker vindbaar waren. Tot slot heeft hij op een mobiele pagina, waar de gebruiker een autoverzekering kan afsluiten, een vergelijkingsmatrix ontwikkeld om te testen of gebruikers op deze manier makkelijker de verschillende verzekeringen met elkaar kunnen vergelijken en vervolgens afsluiten.
De resultaten uit de A/B testen kunnen en mogen we niet delen. Wel biedt het testen met A/B testen diverse voordelen voor de opdrachtgever.
Zo stelt het hen in staat om objectief te bepalen welke versie van een functie of pagina de beste gebruikerservaring biedt, hogere conversiepercentages genereert, meer betrokkenheid bevordert of andere gewenste resultaten oplevert.
Door data-gedreven beslissingen te nemen, kunnen bedrijven hun website voortdurend verbeteren en optimaliseren om de doelstellingen van hun gebruikers te bereiken.