arcady bear white
07 mei 2020 #Techtalk

Door Leo van Pagée access_time4 min

De toepassingsmogelijkheden van digitalisering en platformisering voor het MKB

In de vorige blog hebben we het gehad over hoe je als MKB-ondernemer op de juiste manier kan inspelen op trends en ontwikkelingen rondom digitalisering en platformisering. De mogelijkheden zijn enorm, alleen is het belangrijk om op het juiste moment de juiste keuzes te maken die waarde creëren. Ook wel de kunst van het platformdenken.

In deze blog gaan we dieper in op de verschillende toepassingsmogelijkheden van digitalisering en platformisering. Met verschillende voorbeelden uit het MKB willen we jou inspireren om met digitalisering en platformisering aan de slag te gaan.

Onze vorige blog: ’De kunst van het platformdenken’ lees je hier!

De toepassingsmogelijkheden van digitalisering en platformisering voor het MKB

Nog even een korte terugblik

Jaren geleden had elke markt een duidelijke marktleider. Deze partij was toonaangevend voor haar klanten en concurrenten, maar door de opkomst van digitalisering veranderde het speelveld en werd de concurrentie heviger. Het koopproces, de distributie en het klantcontact verplaatste zich naar de digitale snelweg wat businessplannen en verdienmodellen van een aantal marktleiders drastisch veranderden. Nieuwe digitale veerkrachtige concurrentie stampte in razend tempo uit de grond en de concurrentiestrijd barstte los. Marktleiders werden gedwongen mee te gaan in deze transformatie om onderscheidend te zijn en te blijven. Partijen die de noodaak hier niet van inzagen, verloren langzamerhand hun bestaansrecht, wat voor een aantal marktleiders zelfs hun faillissement betekende.

Ondanks het feit dat digitalisering een groot deel van ons leven beheerst en het als ‘normaal’ wordt beschouwd, blijft de urgentie om kritisch te zijn op trends en ontwikkelingen om jouw business value te waarborgen. Je wil natuurlijk je opgebouwde positie niet verliezen. Om jou hierbij te helpen, hebben wij een aantal praktijkvoorbeelden uit het MKB landschap op een rijtje gezet.

 

Wehkamp –  van offline naar online businessmodel   

Wat veel mensen misschien niet weten is dat Wehkamp ooit begon als postorderbedrijf. Klanten gaven per post hun bestellingen door naar aanleiding van wat zij zagen in een advertentie of blad. Inmiddels is Wehkamp getransformeerd naar een online warenhuis met een landelijke dekking. In de webshop vind je een breed assortiment met onder meer kleren, woonartikelen en elektronica.

Wat zou er zijn gebeurd als Wehkamp niet was meegegaan in deze transformatie? Simpel. Wehkamp had niet meer bestaan. Het oude business- en verdien model zou niet meer aansluiten op de hedendaagse klantreis. Langzamerhand zou Wehkamp de binding met hun klanten kwijtraken met als gevolg een overstap naar de concurrentie.

 

ING - Interne procesverbetering

Platformisering is niet alleen voor het vermarkten van producten of diensten van belang, maar biedt ook grote meerwaarde voor organisaties intern. ING bouwt hedendaags een een intern platform om verschillende afdelingen en teams samen te laten werken. Wat levert het op? Een snellere time tot market. Naast het voordeel dat interne processen worden verbeterd, creëert ING ook een hogere customer value voor haar klanten, zoals het koppelen van betaalrekeningen of het regelen van bankzaken.

Op dit moment werken een aantal van onze ervaren software ontwikkelaars bij ING. Ze denken mee in generieke oplossingen en bouwen aan interne en externe waardecreatie. Onze Arcadians gaan verder dan de opdracht zelf en kijken kritisch naar de mogelijkheden. Wij bouwen immers platformen die future-proof zijn! ;-)

 

Agrifirm - Optimale gebruikerservaring

Ongeveer twee jaar geleden heeft Agrifirm - partner voor de agrarische sector - de digitalisatie ingezet onder de noemer ‘one seamless customer journey’ waarbij ‘Mijn Agrifirm’ centraal staat. Deze persoonlijke omgeving is een centrale plek van waaruit boeren hun zaken kunnen regelen. Denk bijvoorbeeld aan het inzien en klaarzetten van bestellingen, single-sign-on toegang tot sector apps en het contact met Agrifirm. De boer wordt ontlast in de hoeveelheid administratief werk, wat hem de gelegenheid geeft te doen waar hij goed in is: boeren. Door het bundelen van verschillende platformen worden werkzaamheden, resultaten en adviezen op een makkelijke en snelle manier inzichtelijk.

Arcady bouwt op dit moment mee aan de toekomst van de boer. Het doel: een complexe journey vertalen naar een overzichtelijke online omgeving waar de gebruiker centraal staat.

 

SevenStars – Versnelling door procesautomatisering

Als managed service provider is Seven Stars actief in detachering, werving en selectie, payrolling en contractmanagement. Dagelijks werkt Seven Stars met meer dan 350 IT-professionals aan innovatieve projecten bij verschillende opdrachtgevers in het land. De uren die deze professionals maken, moeten worden geregistreerd om te kunnen factureren. Elke opdrachtgever hanteert echter een eigen urenregistratie. Hierdoor leverde elke professional zijn urenregistratie anders aan. Om de arbeidsintensiteit te verlagen en efficiënter te kunnen werken werd het online platform StarTime geboren. Dit platform zorgt ervoor dat de uren en facturen gemakkelijk afgehandeld kunnen worden dankzij moderne technieken. Daarnaast biedt het inzicht in opdrachten en overeenkomsten. Zowel bereikbaar via desktop als mobiel. Gemak dus, voor alle partijen. En het platform is schaalbaar. Van een kleine zorgverzekeraar met dertig man in dienst tot de grote overheidsinstanties, iedereen kan worden aangesloten. Optimaal en maximaal met behulp van Arcady.

 

Onderscheidend voor de klant van nu en morgen

Door digitaal te transformeren voeg je waarde toe aan je producten, diensten, klantcontact, klantbinding en klantbeleving. Het is een continu proces waarbij de eindgebruiker centraal staat. Zo blijf je onderscheidend voor de klant van nu, én van morgen.

Wil jij weten of en hoe huidige ontwikkelingen in de markt jouw organisatie raken? Neem dan contact met ons op. Samen met jou bekijken wij in één dag hoe je jouw digitale transformatie het beste kan inzetten.

In de volgende blog van deze reeks gaan we dieper in op welke manier wij van Arcady digitalisering en platformisering aanpakken!

Stay tuned!

De dinsdag van Jasper
Volgend bericht
De dinsdag van Jasper