04 jun 2020

Door Maico van den Brink access_time3 min

COVID-19 vraagt om digitalisering

De impact van COVID-19 op de economie is wereldwijd voelbaar. Organisaties worstelen met een dalende vraag, omzetverlies en doorlopende kosten. Daarnaast wordt van bedrijven verwacht dat ze van de een op de andere dag digitaal moeten zijn, terwijl sommige voor COVID-19 nog zoekende waren. Dit vraagt om een enorm aanpassingsvermogen, met name doordat de pandemie het gedrag en de attitude van mensen verandert.

COVID-19 vraagt om digitalisering

Van kantoor naar thuiswerken.

Voor veel bedrijven was het een grote stap. Van werken op kantoor naar werken vanuit huis. Bellen met gillende kinderen op de achtergrond, veilig documenten uitwisselen of toezicht houden op lopende projecten. Het was en is verre van ideaal. Ondanks de versoepelingen is de verwachting dat de overheid bedrijven dit jaar zoveel mogelijk stimuleert om werknemers thuis te laten werken. Bereid je hier goed op voor.

 

Het gedrag van mensen verandert.

Een van de effecten van COVID-19 is dat het gedrag van mensen verandert. Mensen ervaren het gemak van online shoppen, het volgen van online seminars en onderwijs op afstand. Dit effect hebben verschillende bedrijven ondervonden.

Een goed voorbeeld is de welbekende webshop Coolblue. Door de toenemende vraag van online bestellingen, heeft Coolblue tijdelijk de winkels moeten sluiten om aan de vraag te voldoen. Maar ook bij PostNL is de stijging in het pakketvolume exponentieel gestegen. En zo heeft Amazon al meer nieuwe medewerkers aangenomen om de pakketjes zo snel mogelijk te kunnen versturen. Maar ook in de online beleggingswereld was er een toename van (nieuwe) beleggers. DeGiro hanteerde zelfs een wachtlijst, omdat ze de groei niet meer aankonden.

 

Focus op je digital strategie.

COVID-19 dwingt bedrijven na te denken over hun digitale strategie. Welke middelen zet je in om thuiswerken makkelijker te maken? Hoe blijf je klanten bedienen in een soortgelijke crisis? En hoe hou je de omzet op pijl wetende dat deze verschuiving heeft plaatsgevonden? Wellicht betekent dit een  aanscherping of verandering van je huidige businessmodel.

Voor bedrijven die de crisis willen afwachten: doe het niet. Pak deze kans om je digitale strategie onder de loop te nemen. Zowel voor klanten als voor medewerkers. Digitaliseer je niet mee, dan wordt de overlevingskans steeds kleiner.

 

Digitale creativiteit.

We begrijpen dat het lastig is om de juiste digitale strategie voor jouw organisatie te bepalen. Daarom denken en bouwen wij graag met je mee. Er is namelijk een legio aan mogelijkheden om je business digitaal te verrijken. Voor elke organisatie is een unieke en creatieve oplossing.

Waardemakers. Dat zijn wij. Arcady.

 

Wil je eens sparren? Dat kan altijd! Bel of mail naar 06-48758325 of m.vandenbrink@arcady.nl.

Stay safe. Stay healthy.

 

De toepassingsmogelijkheden van digitalisering en platformisering voor het MKB
Volgend bericht
De toepassingsmogelijkheden van digitalisering en platformisering voor het MKB